tag:blogger.com,1999:blog-8131794231697217573.post8926835247241304471..comments2024-03-28T09:06:16.955+01:00Comments on Häggström hävdar: En moralfilosofisk utmaningOlle Häggströmhttp://www.blogger.com/profile/07965864908005378943noreply@blogger.comBlogger12125tag:blogger.com,1999:blog-8131794231697217573.post-84407939703683208722015-08-14T18:42:32.647+02:002015-08-14T18:42:32.647+02:00Ett faktum: ingen stor åtgärd på samhällsnivå har ...Ett faktum: ingen stor åtgärd på samhällsnivå har någonsin i något land eller vid någon tidpunkt varit paretooptimal. <br /><br />Det finns för varje tänkbar stor samhällsåtgärd (höja en skatt, sänka en skatt, bygga en motorväg, bygga ett bostadsområde, anlägga ett kraftverk, införa en lag, avskaffa en lag, ...) minst en individ som får det sämre och därmed klarar åtgärden inte ett paretotest.martinnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8131794231697217573.post-3581111470536389022015-08-14T12:59:03.637+02:002015-08-14T12:59:03.637+02:00Olle, för det första gjorde du ju själv interperso...Olle, för det första gjorde du ju själv interpersonella jämförelser redan i din formulering av problemet: personerna i F2 hade det ju mycket bättre än de i F1. Och för det andra säger inte utilitarismen något här innan vi vet hur många det finns i F1 respektive F2. Är de tillräckligt många fler i F1, så kan utilitarismen säga att F1 är bättre: the repugnant conclusion.<br />--Lars BergströmAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8131794231697217573.post-19655011614289682912015-08-11T22:02:40.189+02:002015-08-11T22:02:40.189+02:00Spelar övergången till en mindre önskvärd framtid ...Spelar övergången till en mindre önskvärd framtid någon roll för dem som upplever den? Förmodligen skulle den ses som negativ, oavsett om förändringen sker momentant eller över lång tid.Danielnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8131794231697217573.post-45334065635808842552015-08-11T20:42:13.492+02:002015-08-11T20:42:13.492+02:00Om avdankade korpraler hade haft företräde till ko...Om avdankade korpraler hade haft företräde till konstnärliga utbildningar, hade världen antagligen varit annorlunda nu. Men i så fall hade världen då istället befolkats av syskon och halvsyskon till de flesta av oss som nu lever och deras ättlingar. Vi hade själva aldrig fått skåda dagens ljus, men även sluppit undan tillvarons alla mörka sidor.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/02927045202164572722noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8131794231697217573.post-54247005323644388892015-08-11T12:39:17.052+02:002015-08-11T12:39:17.052+02:00Kan möjligen vara lättare att svara på frågan om m...Kan möjligen vara lättare att svara på frågan om man tänker på att den nutida verkligheten bara är en av många framtider som var möjliga för hundra år sen. Kan vi anse att någon historisk person har gjort fel? Vilket iofs inte är exakt samma som att de skulle ha gjort fel mot just mig. Fast jag kanske kan tycka att det var fel ändå, även om inte just jag har drabbats på något sätt, och t o m om det finns en risk för att just jag inte skulle ha funnits om inte det där hemska hade hänt. Förutom egenintresset finns det ju också det här med empati!<br /><br />(Vad då för hemskt? Kan ju alltid ge ytterligare en poäng till Godwin. Fast då tar väl någon åt sig och känner sig brunkletad på.)Lennart Whttps://www.blogger.com/profile/02980370542911203517noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8131794231697217573.post-17917717784738990062015-08-11T09:06:00.215+02:002015-08-11T09:06:00.215+02:00En bättre framtid för mänskligheten, oavsett vilka...En bättre framtid för mänskligheten, oavsett vilka av den som existerar i den, måste alltid vara att föredra i ett humanistiskt perspektiv.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/11889839775875495507noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8131794231697217573.post-8558393587661336372015-08-11T07:45:55.105+02:002015-08-11T07:45:55.105+02:00Sant. Jag har gått det senaste dygnet och mer elle...Sant. Jag har gått det senaste dygnet och mer eller mindre konstant grunnat på problemet, och börjar luta alltmer åt att Parfits resonemang och dess oönskade slutsats bör förstås som en <i>reductio ad absurdum</i> av individcentrerade förhållningssätt till förmån för ett utilitaristiskt synsätt.Olle Häggströmhttps://www.blogger.com/profile/07965864908005378943noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8131794231697217573.post-770605692611017692015-08-11T07:40:01.837+02:002015-08-11T07:40:01.837+02:00Hm, jag känner ofta viss beundran då en tänkare vä...Hm, jag känner ofta viss beundran då en tänkare väljer att "bite the bullet", men i det här fallet tycker jag att kulan smakar väl illa. Jag är mer böjd att, i linje med vad både Anders 14:41 ovan och Håkan 23:44 nedan föreslår, släppa fixeringen vid specifika individers väl och ve, och tillåta interpersonella utilitetsjämförelser. <br /><br />Jag har en känsla av att ekonomer oftare än andra är ovilliga att acceptera att sådant steg, och att detta förhållande bidragit till att paretooptimalitet kommit att spela en så framträdande roll i nationalekonomin trots att paretooptimala lösningar ofta är så groteskt dåliga... Olle Häggströmhttps://www.blogger.com/profile/07965864908005378943noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8131794231697217573.post-68283061242945516132015-08-10T23:44:31.831+02:002015-08-10T23:44:31.831+02:00Utilitaristen har väl inget problem med resonemang...Utilitaristen har väl inget problem med resonemanget? Det moraliskt riktiga blir kopplat enbart till resultat (F2 därmed moraliskt rätt) och inte till den enskilde individen.<br />/HåkanAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8131794231697217573.post-33903997144925380202015-08-10T22:05:33.956+02:002015-08-10T22:05:33.956+02:00Olle: Jag vet faktiskt inte om det finns något sät...Olle: Jag vet faktiskt inte om det finns något sätt att undvika "den oönskade slutsatsen" – resonemanget ter sig korrekt. (Skulle man möjligen kunna invända att <i>en del</i> människor blir desamma och att <i>deras</i> välfärd sänks av att inte bekämpa miljörpbroblemen?)Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8131794231697217573.post-19391122875341693942015-08-10T14:41:03.882+02:002015-08-10T14:41:03.882+02:00John Rawls resonemang kanske är i intressant då de...<a href="https://sv.m.wikipedia.org/wiki/En_teori_om_r%C3%A4ttvisa" rel="nofollow"> John Rawls resonemang</a> kanske är i intressant då det inte har sin utgångspunkt i konkreta individers erfarenheter.Anders Martinssonhttps://www.blogger.com/profile/13663198392978413554noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8131794231697217573.post-49270852932536213022015-08-10T14:37:21.834+02:002015-08-10T14:37:21.834+02:00En tentativ tanke: Är verkligen "existens&quo...En tentativ tanke: Är verkligen "existens" en egenskap som andra, vilken kan värdesättas ("kan ha ett värde"). Existens är en oskiljbar del av "medvetna varelser". Om så inte är fallet, så tror jag Niclas sats faller.<br />Parfits motbjudande slutsats kvarstår dock att lösa, men måste hanteras utan begreppet "existens".Ulf Gustafssonhttps://www.blogger.com/profile/18427005154715991394noreply@blogger.com