fredag 20 september 2024

Aschenbrenner, Bostrom, Carlsmith

För första gången sedan hösten 2018 innehåller det nya numret av Förbundet Humanisternas medlemstidning Humanisten en artikel jag författat.1 Denna gång bär min artikel rubriken AI-debattens ABC, där ABC står för de tre ledande AI-tänkarna Leopold Aschenbrenner, Nick Bostrom och Joe Carlsmith, vilka alla under 2024 utkommit med viktiga böcker eller boklånga essäer. Så här inleds min text:
    När detta skrivs i augusti 2024 är en av de stora snackisarna inom AI – artificiell intelligens – den pinfärska forskningsrapporten The AI Scientist: Towards Fully Automated Open-Ended Scientific Discovery, vars författarkollektiv kommer från företaget Sanaka AI och ett par olika universitet. De har kommit långt i att automatisera vetenskaplig forskning, inklusive avgörande steg som brainstorming, hypotesgenerering, försöksplanering, datavisualisering och rapportförfattande. Lite i förbigående nämner de hur deras AI i en viss tillämpning hindrades av en restriktion i hur länge dess beräkningar kunde exekveras, och hur AI:n då gick in och försökte redigera sin egen programkod i syfte att eliminera denna restriktion. För oss som kan vår AI-historik är det omöjligt att inte associera till Alan Turings spekulationer i en berömd föreläsning 1951, om hur tillräckligt intelligenta maskiner skulle kunna nå en tröskel där de kan börja förbättra sig själva utan vidare mänsklig inblandning, och hur en sådan utveckling kan väntas leda till att vi till slut förlorar kontrollen över maskinerna.

    Turing brukar med rätta framhållas som en av 1900-talets mest banbrytande tänkare och som den största AI-pionjären av alla. Det sistnämnda alltså trots att han dog redan 1954 (för egen hand, till följd av det brittiska rättssystemets på den tiden barbariska syn på homosexualitet), ännu inte 42 år fyllda, och därmed inte fick uppleva det som numera räknas som AI-forskningens egentliga startskott två år senare, sommaren 1956. Då samlades ett antal av USA:s ledande matematiker för en sommarkonferens vid Dartmouth College i New Hampshire kring den ambitiösa idén att skapa datorprogram med förmågor som vi dittills hade sett som unikt mänskliga: språkanvändning, skapande av abstraktioner, lärande och självförbättring. Mötet kom att sätta stark prägel på decennier av fortsatt arbete, och de utmaningar som då formulerades står än idag i centrum för AI-forskningen. De höga förväntningarna var tidvis svåra att leva upp till, så till den grad att området kom att genomgå ett par perioder av så kallad AI-vinter, och det var först på 2010-talet som den exponentiellt ökande tillgången till datorkraft och datamängder gjorde att gamla neurala nätverksidéer började bära frukt på allvar och ge stora framgångar inom så olika tillämpningar som bildigenkänning, brädspel och autonoma fordon.

    För den breda allmänheten är det de senaste årens utvecklingen av så kallade språkmodeller som blivit mest synlig: marknadsledande här är OpenAI, vars lansering av ChatGPT i november 2022 för första gången gjorde det möjligt för gemene man att föra samtal med en till synes intelligent AI. Under de knappa två år som sedan förflutit har utvecklingen fortsatt i rasande takt, och ovan nämnda produkt från Sanaka är bara ett av många dramatiska framsteg som alltmer pekar mot att vi närmar oss det som kallas AGI – artificiell generell intelligens – och den kritiska punkt som Turing talade om i sina varningsord från 1951. Att AI-utvecklingen radikalt kommer att transformera många samhällssektorer och även samhället som helhet blir alltmer uppenbart, och även om teknikens potential att skapa ekonomiskt välstånd är i det närmaste obegränsad finns också risken att ett slarvigt genomfört AI-genombrott leder till vår undergång.

    Detta slags farhågor har det senaste decenniet lett till ökade satsningar på det som kommit att kallas AI Alignment – AI-forskning specifikt inriktad på att se till att de första i fråga om allmänintelligens övermänskligt kapabla AI-systemen har mål och drivkrafter som prioriterar mänsklig välfärd och mer allmänt är i linje med mänskliga värderingar. Detta har dock visat sig vara lättare sagt än gjort, satsningarna på AI Alignment är ännu små (i förhållande till AI-utvecklingen som helhet), och vi verkar idag vara mycket långt ifrån en lösning. Härav de senaste årens diskurs från tänkare som Eliezer Yudkowsky och Max Tegmark som de senaste åren varnat för att satsningar på AI Alignment kanske inte räcker till, och att vi därför behöver dra i nödbromsen för utvecklingen av de allra mest kraftfulla AI-systemen; även jag har alltmer kommit att ansluta mig till denna tankegång.

    Samtidigt finns det de som hävdar att allt tal om existentiell AI-risk är grundlös science fiction och som stämplar oss som lyfter dessa farhågor som domedagspredikanter. I spetsen för denna motdebatt finns kända namn som IT-entreprenören Marc Andreessen och Metas AI-forskningschef Yann LeCun, men för att försvara deras position behöver man anta antingen att AI-utvecklingen automatiskt kommer att avstanna innan den nått övermänsklig allmänintelligens, eller att en övermänskligt intelligent AI på något sätt automatiskt skulle anamma en för mänskligheten gynnsam uppsättning värderingar. Den första av dessa linjer tenderar att implicit postulera någon närmast magisk förmåga hos den mänskliga hjärnan, något som är svårt att passa in i en ickereligiös naturalistisk världsbild, och den andra har visat sig ungefär lika ohållbar.

    Precis som intressant och konstruktiv klimatdiskussion undviker att fastna i polemik med klimatförnekarnas insisterande på att den globala uppvärmningen antingen är en chimär eller är oberoende av mänsklig aktivitet, så lämnar den mest givande AI-diskussionen idag det Andreessen-LeCunska AI-riskförnekeriet därhän, och blickar istället framåt, med fokus på hur vi bör tänka för att bäst navigera en osäker framtid. För den som vill fördjupa sig i den för vår framtid så avgörande AI-frågan vill jag ur 2024 års bokutbud rekommendera tre böcker som alla tar detta grepp, men som i övrigt ger inbördes väldigt olika perspektiv. Det handlar om...

Läs den spännande fortsättningen här!

Fotnot

1) Jag håller lite grand andan inför vilka läsarreaktionerna blir denna gång. Förra gången uppstod ett visst palaver, vilket om jag inte missminner mig landade i att en medlem vid namn Ernst Herslow utträdde ur Humanisterna i vredesmod över att synpunkter som mina fick lov att ventileras i medlemstidningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar