tisdag 14 november 2017

Nya framträdanden i radio och TV

På två dagar har jag nu hunnit medverka i två mediala direktsändningar, där jag fått tillfälle att prata om mänsklighetens famtid och lite av den forskning vi bedrev i det nyligen avslutade GoCAS-gätforskarprogrammet om existentiell risk. De går båda att ta del av i efterhand: I samtalet med Stefan Livh kom jag in på det seminarium i Stockholm med Nick Bostrom och Daniel Dennett som jag avsåg att besöka senare samma dag (vilket också skedde). Den som vill höra vad jag tyckte om seminariet får ge sig till tåls en smula, tills Fri Tanke förlag publicerar (troligen nästa vecka) det poddsamtal jag nyss hade med förlagschefen Christer Sturmark, ett samtal som kom att beröra både Bostrom-Dennett-seminariet och diverse relaterade frågeställningar kring medvetande, artificiell intelligens och existentiell risk.

2 kommentarer:

  1. Bra program med Stefan Livh. Verkar som bättre än P4 hos oss i 08.

    Ser fram mot när det går att lyssna om seminariet här.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
  2. Du kan väl skriva en kommentar till Lars Wilderängs senaste inlägg om science fiction. Han förefaller inte dela din oro för super-AIs.

    SvaraRadera