söndag 21 januari 2018

SVT:s Idévärlden om AI-risk

Veckans avsnitt av SVT:s Idévärlden behandlar risker med framtida utveckling inom artificiell intelligens (AI), och kan ses i SVT Play. AI-risk var ett framträdande tema vid det gästforskarprogrm om Existential risk to humanity som jag var med och drev vid Chalmers och Göteborgs universitet i höstas (något som t.ex. framgick av flera av föredragen vid vår publika workshop i september), och därför är det kanske inte helt ologiskt att samtliga tre gäster i SVT:programmet hämtades bland deltagarna i vårt gästforskarprogram: Anders Sandberg, Dorna Behdadi och Karim Jebari. Det blev ett riktigt bra avsnitt av Idévärlden, något som i alla fall för mig var ytterst väntat, i ljuset inte bara av de utmärkta interna diskussioner vi hade i gästforskarprogrammet, utan också av de publika paneldiskussioner jag de senaste åren deltagit i med var och en av tre: Anders, Dorna och Karim. Även programledaren Daniel Sjölin gjorde ett bra jobb.

3 kommentarer:

  1. SVT:s Idévärlden är alltid intressant. Men varför var inte du med i rutan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var faktist påtänkt på ett tidigt stadium. I ett inledande samtal med en redaktionsmedlem sa jag något i stil med "Jag tycker att ni gör mycket klokt i att bjuda in mig i denna roll men faktum är att jag tror att ett ännu bättre val vore...", och de tog mig tydligen på orden. Klokt nog! Fast jag såklart hade tyckt det vore kul att få vara med.

      Radera
    2. Du får hålla tand för tunga vid nästa tillfälle.

      Radera