lördag 25 mars 2023

Three recent podcast episodes where I talk about GPT and other AI

Over the course of just over a month, I've appeared on three different podcasts for in-depth interviews about the current very rapid development in artificial intelligence (AI) and what it means for our future. As to the subject matter discussed, there is plenty of overlap between the three episodes, but also significant non-overlap. Perhaps importantly to some of my readers, the first two are in Swedish and the third one is in English.

Let me also note that I am a returning guest on all three of these podcasts. Prior to the episodes listad above, I have previously appeared twice in Fri Tanke-podden (in December 2017 and May 2021), once in Om filosofers liv och tankar (in June 2021), and twice in Philosophical Disquisitions (in July 2019 and September 2022).

4 kommentarer:

  1. Jag uttryckte en idé om en Guardian AI här hos dig tidigare idag. En super-AI som fått till uppgift att vaka över värdepluralismen i världen kunde tänkas vara väldigt nyttig. Den skulle knappast bestämma sig för att det är roligare att åstadkomma gem. Jag sökte nyss lite hastigt efter "guardian AI" men hittade knappast någon som föreslog den lösningen på AI-hotet. Har du något att säga om detta?

    SvaraRadera
  2. Det är svårt att förstå varför du har en blogg när du i princip aldrig försöker svara på några frågor eller ge någon feedback. Jag kan förefalla vara din enda läsare numera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag svara som regel på kommentarer endast i den mån de ser ut som lovande ingångar till intressant diskussion, och det hjälper också om kommentarerna är on-topic snarare än (som i ditt fall) evinnerliga upprepningar om egna hjärtefrågor med ringa koppling till mitt blogginlägg. Om detta får dig att känna dig illa behandlad så gör du nog bättre i att uppsöka något annat forum.

      Radera
  3. Jag gillar att titta på din blogglista, men kommer knappast säga något mer här, då du endast ropar om vargen, utan jag kommenterar istället på Less Wrong mm. Ha det bra!

    SvaraRadera