fredag 6 september 2024

En höstsäsong späckad med AI-föredrag

Min höst ser ut att bli relativt späckad vad gäller att hålla föredrag om AI-tekniken, dess konsekvenser och hur vi kan hantera de härmed förknippade stora riskerna. En del av mina framträdanden är öppna för allmänheten, inklusive följande, vilket kanske framför allt kan glädja hugade åhörare från trakterna kring Stockholm, Göteborg, Linköping, Jönköping, Uddevalla och Dublin samt cyberrymden. Observera dock att det i vissa fall krävs föranmälan och/eller inträdesavgift.
  • Onsdagen den 18 september talar jag över ämnet AI and the human civilization at a crossroadsCloud AI Summit i Dublin.
  • Torsdagen den 19 september klockan 12.00 framträder jag på hemmaplan - sal SB-H1 på Chalmers - med ett lunchföredrag med samma rubrik som dagen innan: AI and the human civilization at a crossroads. Det hela är ett arrangemang av den ideella föreningen AI Safety Gothenburg.
  • Därifrån skyndar jag mig raskt vidare till Uddevalla där jag senare samma dag (torsdagen den 19 september klockan 18.00) talar om ämnet Vår framtid med AI: stora möjligheter och stora risker på Dalabergs bibliotek.
  • Lördagen den 28 september klockan 15:30 medverkar jag tillsammans med Peter Gärdenfors och Christer Sturmark i ett samtal rubricerat Kan AI tänka? på Bokmässan i Göteborg.
  • Torsdagen den 3 oktober arrangerar Vetenskapesrådet ett heldagsmöte i Stockholm rubricerat Ethics Arena 2024: AI and research ethics, i vilket jag medverkar med föredraget The ongoing AI transformation: what is at stake och efterföljande panelsamtal.
  • Torsdagen den 17 oktober medverkar jag med ett föredrag på konferensen KVIT 2024: The human behind AI i Linköping. (Förkortningen KVIT verkar stå för kognitionsvetenskap och informationsteknologi.)
  • Tisdagen den 22 oktober håller Statistikfrämjandet sitt digitala höstmöte, vilket i år har rubriken Framtiden för statistiker. Mer information följer längre fram, men redan nu kan avslöjas att jag klockan 10.30 kommer att ge ett föredrag med (surprise, surprise!) visst AI-fokus.
  • Tisdagen den 5 november äger årets upplaga av konferensen Forskningsbaserad undervisning – teori och praktik i samverkan rum på den högskola i Småland som valt att kalla sig Jönköping University. Temat i år är AI och digitalisering, och jag kommer att medverka med föredraget AI-utvecklingen och den brytningstid vi lever i.
  • Samma rubrik - AI-utvecklingen och den brytningstid vi lever i - använder jag då jag tisdagen den 12 november klockan 18.30 talar i Linköpings domkyrka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar