söndag 6 december 2015

Dilbert om ett eventuellt AI-genombrott

Häromveckan slog jag ett slag för engelskspråkiga filosofi- och vetenskapsnördiga tecknade serier, och framhöll Randall Munroes xkcd, Zach Weinersmiths Saturday Morning Breakfast Cereal (SMBC), och Corey Mahlers Existential Comics som mina favoriter. En annan rolig och läsvärd serie som delvis kan räknas till samma kategori är Scott Adams Dilbert, även om den i första hand är inriktad på att skildra dåligt ledarskap inom teknikföretag. De senaste två veckorna har denna dagligt utkommande serie behandlat ett av mina egna favoritämnen här på bloggen: faror i samband med ett eventuellt framtida genombrott inom AI (artificiell intelligens). Speciellt behandlas fallet då ett sådant genombrott inträffar på teknikföretag ansatta av dåligt ledarskap. Följande är de hittills publicerade avsnitten i detta löst samanhållna äventyr; vi får se om det blir någon fortsättning imorgon måndag: En del idéer hämtade från facklitteraturen på området förekommer här, och jag finner framställningen delvis ganska finurlig. Den kan nog bidra till intresset för AI-futurologi, men för att faktiskt skaffa sig en välgrundad uppfattning om riskerna och den övriga problematiken duger naturligtvis inte dessa Dilbert-strippar. Se gärna Nick Bostroms bok från 2014, eller min egen som kommer i nästa månad.

2 kommentarer:

  1. Jag funderar på om du möjligen skulle uppskatta boken Vännerna av Lars Jakobsson från 2010. Stommen i berättelsen är myndigheternas kamp en AI skapad av en företagsledare (tänk korsning mellan Ingvar Kamprad och Elon Musk) som inte vill dö, stillsamt berättad genom några av de människor som ovetande utför kontrahenternas arbete. Hela boken är närmast att betrakta som ett fiktionaliserat resonemang kring liv, död och AI, och jag kände väl igen problemställningarna från dina texter här på bloggen.

    /Jesper

    SvaraRadera