torsdag 17 december 2020

Min medverkan i SVT:s Utrikesbyrån igår

Angående min medverkan i SVT:s Utrikesbyrån igår (ca 11:20-12:50 in i videon på SVT Play; se även detta nyhetsklipp) vill jag framhålla att mina kritiska ord om FHM-direktör Johan Carlsons prediktion i början av mars av hur hårt Sverige i värsta fall kan komma att drabbas av coronasmittan inte rör sig om simpel efterklokhet. Minnesgoda läsare av denna blogg kan påminna sig att jag redan när det begav sig var starkt kritisk mot hans besinningslösa bedömning.

Programmet, vilket gavs rubriken Pricka rätt 2021, tycker jag som helhet blev helt ok, och inte minst är det bra att de lyfte Philip Tetlocks arbete med superforecasting. Och naturligtvis anser jag att det var ett klokt drag av dem att anlita mig som expertkommentator, men...

...de hade kunnat få betydligt större utväxling på just den saken om de hade hållt sig till den ursprungliga intention de signalerade till mig inför intervjun, nämligen att på ett mer övergripande plan diskutera de matematiska modellernas roll i prognosmakeri, istället för den snabba inzoomningen på Kinas osäkra covid-19-data.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar