tisdag 20 september 2022

Katastrofrisker från nya teknologier: två färska framträdanden

Om jag nämner katastrofrisker från nya teknologier så kommer trogna läsare att känna igen det som det på senare år kanske mest frekventa temat för mina debattinlägg och andra skriverier, och jag har nyligen gjort två framträdanden som gemensamt kan sorteras under denna rubrik och som går att ta del av på nätet:
  • Vi är inte rustade att möta de extrema risker vi står inför heter den debattartikel med Max Tegmark och Anders Sandberg som vi fick in i Göteborgs-Posten i torsdags, den 15 september. I förhållande till den engelskspråkiga litteraturen om globala katastrofrisker har vi inte så mycket nytt att komma med utöver en försiktig anpassning till svenska förhållanden av de rekommendationer som Toby Ord, Angus Mercer och Sophie Dannreuther gör för Storbritannien i deras rapport Future Proof, men ämnet är ohyggligt viktigt och det vi säger om behovet av förebyggande arbete tål att upprepas.
  • Idag släppte den irländske filosofen John Danaher del 12 av sin podcast The Ethics of Academia med rubriken Olle Häggström on Romantics vs Vulgarists in Scientific Research - finns där poddar finns. Vi tar i vårt samtal avstamp i min text Vetenskap på gott och ont (finns även i engelsk översättning med rubriken Science for good and science for bad) och den lite karikatyrartade uppdelning av gängse forskningsetiska synsätt jag gör när jag kontrasterar de akademisk-romantiska mot de ekonomistisk-vulgära. Istället för att välja mellan dessa två förespråkar jag ett tredje synsätt som till skillnad mot de två andra tar vederbörlig hänsyn till de risker eventuella forskningsframsteg kan föra med sig.

1 kommentar:

  1. Lyssna gärna på Tom Brittons radioserie "Vilse i statistiken" i Sveriges radios P1.
    https://sverigesradio.se/avsnitt/korsbarsplockning

    SvaraRadera