lördag 9 april 2016

Fenomenet Trump - en synpunkt från Tyskland

Som bekant pågår i USA en valrörelse inför presidentvalet i november, och det har talats en del om vem av de republikanska kandiaterna Donald Trump och Ted Cruz som är allra mest mardrömslik att tänka sig som president. På ett vis är Cruz värst, i kraft av att ha den mer reaktionära politiska agendan. Trump har emellertid något som i mina ögon är ännu mer skrämmande, ty jag vill verkligen inte se som commander in chief över världens största kärnvapenarsenal en person som ägnar sina valmöten åt hets och uppmuntran till hat och våld och som besitter en femårings emotionella och retoriska mognad och impulskontroll. I Tyskland har man sett paralleller till annat än femåringar; se gärna nedanstående briljanta musikvideo av TV-komikern Jan Böhmermann.

Edit 11 april 2016: Detta är samme Jan Böhmermann som är dagsaktuell för att tyska åklagarmyndigheter öppnat en förundersökning inför eventuellt åtal mot honom för att han gjort narr av Turkiets president Tayyip Erdogan. Det följande är lite lamt eftersom jag troligtvis inte omfattas av tysk förtalslagstiftning, men låt mig ändå i solidaritet med Böhmermann framhålla (och nu klämmer jag i med några grova förolämpningar valda lite grand på måfå) att...
    ...Erdogan är en nazist och en tidelagsman, med förståndsgåvor i nivå med en genomsnittlig guldhamster.
Om Erdogan skall stå vid sitt ord blir han nu tvungen att stämma mig, ty enligt uppgift har han meddelat att han visserligen välkomnar kritik, men att han avser stämma envar som förolämpar honom: "Mr Erdogan said at the start of April that he welcomed criticism but would 'file a lawsuit' against anyone who insulted him."

2 kommentarer:

  1. Läs nedanstående istället, slipper du oro dig så mycket!

    http://blog.dilbert.com/post/126589300371/clown-genius

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med om att Trump är en mycket duktig försäljare, men det gör mig inte mindre orolig.

      Radera