tisdag 28 februari 2012

Prediktering medelst linjär regression?

Den finaste idrottsprestation jag gjort är att på skidor avverka de 90 kilometrarna från Sälen till Mora. Igår genomförde jag det hela för tredje gången, därtill åstadkommandes en rejäl putsning av det personliga rekordet.1,2 Något målgångsfoto från gårdagen finns ännu inte tillgängligt - bilden här till höger är från målgången 2011.3

Mitt första Öppet spår körde jag vid 39 års ålder, och gick då i mål på tiden 9.16.00. 43 år gammal grejade jag sluttiden 8.58.40, och igår, 44 år fyllda, gick jag i mål på nya rekordtiden 8.29.41. De läsare som är roade av tillämpad statistisk modellering inbjudes härmed att, som en enkel övningsuppgift, på klokast möjliga vis utnyttja dessa data till att uppskatta hur snabbt jag kan väntas genomföra loppet vid 50 års ålder, och vid 60.

Fotnoter

1) Trots min fina insats fick jag i vanlig ordning se mig besegrad av lillasyster Lisa Hernqvist, som gick i mål på imponerande 8.01.58. Jag får vara nöjd med att jag hängde med henne i 15 km.

2) Tro det eller ej, men det här är inte första gången jag använder en förment seriös blogg till simpelt skrävel över egna idrottsframgångar.

3) Den något sammanbitna minen kommer sig av den fysiska ansträngningen parad med att jag ännu inte var klar över att jag hade över minuten till godo på dåvarande drömgränsen nio timmar.

10 kommentarer:

  1. Redan vid 46 års ålder kommer du att inse att den tid till och det engagemang för träning som krävs för att ytterligare putsa rekordet kan ägnas åt trevligare sysselsättningar, speciellt som din möjlighet att slå lillasyster kommer att minska kontinuerligt. Då denna insikt kommer att fördjupas ytterligare när åren går innebär det att varje prediktion av din tid vid 50 resp. 60 års ålder inte kan falsifieras och därmed är ovetenskaplig. Här talar vi inte om statistisk modellering utan om psykologi.

    SvaraRadera
  2. Thomas, din förutsägelse gör mig bara ännu mer taggad för framtida stordåd i fäders spår, och den blir därmed självupphävande!

    SvaraRadera
  3. Enligt min modellering är du i mål innan du startat nån gång i 75-årsåldern :)

    SvaraRadera
  4. Framtiden ser ganska ljus ut.

    Fast kanske vore ett andragradspolynom en ännu bätte modell?

    SvaraRadera
  5. Guldstjärna till dig, Anders, för exemplarisk regressionsanalys inklusive snygg plott och relevant benchmark!

    SvaraRadera
  6. När jag fyllde 45 krävde jag av min arbetsgivare att de skulle bekosta en fullständig hälsoundersökning av mig varje år. Vid fyllda femtio slutade jag med eländet.
    Trots motion lutade alla kurvor nedåt. Hörseln blev alltid lite sämre, likaså synen, likaså ....

    Broder, vi befinner oss i nedförsbacken.
    Men gratulerar till den fina tiden.

    SvaraRadera
  7. Tack Jukka! Jag känner till det allmänna fenomen du beskriver, men vill fortfarande gärna föreställa mig att just jag skall vara undantagen från den beryktade nedförsbacken.

    SvaraRadera
  8. Dina resultat hittills talar tveklöst för att du befinner dig i en allt brantare nedförsbacke…

    SvaraRadera
  9. Hej Olle!

    Jag har ägnat en stund av dagen åt att söka efter nytillkomna artiklar på din hemsida. Jag hade tur och fann några nyheter jag inte sett tidigare. Intressant och roande som vanligt! I och med att jag läste om din insats i skidspåret är även jag nu i mål.

    Jag ser förväntansfullt fram emot nya debattinlägg av dig.

    SvaraRadera
  10. Tack Arne! Jag hoppas att jag även i fortsättningen skall kunna få till en och annan text som faller dig i smaken...

    SvaraRadera