måndag 9 juli 2012

Har Republikanska partiet nått botten?

Det amerikanska Republikanska partiet går från klarhet till klarhet på många områden. Låt mig idag stanna upp inför deras utbildningspolitik.1 Deras kamp för att lyfta in så kallad intelligent design i skolans biologiundervisning att undervisas sida vid sida med (eller helt enkelt istället för) evolutionsteorin är väl känd, liksom motståndet mot att sexualundervisning skall få lov att informera om preventivmedel. Även klimatvetenskapens varningar om en farlig antropogen global uppvärmning hör till det som man numera söker mönstra ut ur skolundervisningen.

Allt detta rör enskildheter i olika ämnen och kursplaner. Men risken finns ju att elever som skaffar sig allmänna intellektuella redskap, såsom kritiskt tänkande, går vidare och på egen hand lär sig om evolutionsbiologi, preventivmedel, klimatvetenskap och andra förtretligheter. Här behövs uppenbarligen bredare grepp! Republikanska partiets Texasavdelning har insett detta,2 och vill i sitt nyligen antagna idé- och handlingsprogram förhindra att elever lär sig ett kritiskt tänkande som annars riskerar "utmana deras fixa trosföreställningar och undergräva föräldrarnas auktoritet":
    Knowledge-Based Education – We oppose the teaching of Higher Order Thinking Skills (HOTS) (values clarification), critical thinking skills and similar programs that are simply a relabeling of Outcome-Based Education (OBE) (mastery learning) which focus on behavior modification and have the purpose of challenging the student’s fixed beliefs and undermining parental authority.

Fotnoter

1) Någon läsare kanske tänker att jag i det följande på ett tendentiöst sätt väljer ut de allra galnaste inslagen i ett mångfacetterat partis utbildningspolitik, och att presidentkandidat Romney väl inte rimligtvis kan vara fullt så väck. Något lite kan det väl för all del ligga i en sådan invändning, men tag gärna del av Diane Ravitchs avslöjande analys av Romneys skolpolitiska handlingsprogram.

2) Tack till Hermant Mehta på Friendly Atheist och Ulf Gustafsson på Humanistbloggen, vilkas bloggposter fäst min uppmärksamhet på denna nya utveckling.

2 kommentarer:

  1. Angående fotnot #1: även om det du nämner bara är en liten del av ett mångfacetterat partis åsikter i en stor fråga så är det du nämner illa nog: det är saker som helt enkelt inte får förekomma om skolan ska vara baserad på vetenskap. För att uttrycka det med en liknelse (som inte är min egen, jag läste den hos Johan Norberg som kommenterade vissa svenska borgerligas hyllningar av norska Fremskrittspartiet): Även en liten mängd gift i en i övrigt fräsch sallad får allvarliga konsekvenser för hälsan. (Därmed inte sagt att jag tror att resten av den republikanska salladen är särskilt fräsch...)
    Tack förresten för en mycket bra blogg: även jag som icke-matematiker får ut mycket av att läsa den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gustaf! Liknelsen med giftet i salladen är inte så dum.

      Radera