fredag 19 december 2014

Stadens gator

Jag fann följande bild på Twitter, med kommentaren "Cities feel a lot less welcoming when you highlight the places pedestrians aren't supposed to go like this". Träffsäkert!

5 kommentarer:

  1. Enligt EU-bestämmelserna måste det finnas ett räcke med minst 120 centimeters höjd i offentlig miljö, i sammanhang som bilden visar. (I inomhusmiljö räcker det visst med 90 centimeter.)
    Min slutsats är att bilden visar en miljö från ett land som inte är EU-medlem.

    SvaraRadera
  2. Håller med rätt träffsäker, tänk om folk hade den bilden i huvudet när man korsar gatan, trafikljusen är väl kanske inte helt rätt på men om man tänker övergångsställe utan rödljus blir det mer mitt i prick..

    SvaraRadera
  3. Bilden förställer naturligtvis vårt kära Muteborg inom snar framtid. De djupa gravarna är till för att få ner den resurskrävande Västlänken i blåleran.
    En bättre lösning hade varit att bygga en massa små tunnlar för cyklister. Då slapp gångtrafikanterna oroa sig för att bli överkörda och framkomligheten hade ökat för bilisterna. Om man dessutom sätter undertryck eller vakuum vid slutstationerna så skulle trafikkapaciteten öka betydligt. Man skulle dessutom slippa svettiga cyklister på stan och på arbetsplatser ;-)
    Detta till en tiondel av kostnaden jämfört med tåg och till 1/50 del av energiåtgången. Se ET3 global alliance på Wiki.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De flesta läsare förstår nog att du skämtar och raljerar här, Dik, men för den händelse att någon missar att notera hur nära dina verkliga åsikter ligger det du skriver länkar jag härmed till bloggposten Om trängselskatten i Göteborg som du kommenterade så flitigt i somras.

      Radera
    2. Erkännes, ett försök till ironisk kreativitet. Jag vill påminna att jag fortfarande är FÖR trängselskatt.
      Jag vill passa på att tacka professorn för alla intressanta litteraturtips under året. Max Tegmarks bok om vårt Matematiska universum var en höjdpunkt för mig som jag nu läser om igen.
      God jul & Gott Nytt År önskar Dan

      Radera