tisdag 24 februari 2015

Bifall för Häggström hävdar

En starkt bidragande orsak till att jag fortsätter blogga är de positiva signaler jag då och då får från folk som tycker att bloggen är något att ha. Jag skall inte trötta ut läsekretsen med någon uttömmande lista, men låt mig i alla fall citera det kanske allra finaste beröm jag fått för bloggen, vilket levererades för ett år sedan, i en kommentar från vännen och matematikerkollegan Johan Wästlund:
    Avslutningsvis kan jag konstatera att den som i sina grubblerier över existensens natur slår på datorn och konsulterar Häggström Hävdar, knappast riskerar att drabbas av samma öde som stackars Descartes i Saturday Morning Breakfast Cereal.
(Missa inte att klicka på länken till Saturday Morning Breakfast Cereal!)

Ett särskild slags positiv signal om bloggen är då någon anser att dess innehåll är tillräckligt intressant för att förtjäna att länkas till. Låt mig ge två exempel på sådana inlänkar som jag sätter särskilt värde på:

9 kommentarer:

  1. Härligt! Då kan man tryggt se fram emot många år av fortsatt trevlig och uppbygglig läsning här på bloggen.

    SvaraRadera
  2. En del negativa signaler får jag såklart också, det skall väl i rättvisans namn framhållas, men av någon anledning är dessa som regel så tjockskalligt framställda att jag inte tycker mig behöva ta någon notis om dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En sågning från Stockholmsinitiativet tycker jag du kan ta som ett gott betyg.

      Krister Nässén

      Radera
    2. Kan här även nämna Peter Stilbs, när jag citerat din Folkvettartikel om Stockholmsinitiativet (länk sist).

      Han svarade följande (det kom till min privata mejlbox, Curie tog inte in det):

      "Krister Nässén - jag förstår inte hur denne statistikprofessor Olle Häggström vid Chalmers blivit någon form av guru i de pubertala kretsar som fyller upp VoF's bloggsidor med olika besserwisserkommentarer. Han har ju aldrig något vettigt att komma med - speciellt inte i den citerade artikeln. Personangrepp är OH's specialitet, och han är inte långt ifrån en viss "spottande professor" i Lund.

      Se exempelvis denna exposé:
      http://www.klimatupplysningen.se/2014/01/24/klimatdebattens-overdrifter-arg-statistikprofessor-gar-till-personangrepp/"

      Nämnda Curieartikel finns här:

      http://www.tidningencurie.se/22/debatt/debatter/2014-09-02-parallell-vetenskap-och-gron-ideologi---ett-hot-mot-demokratin.html

      Krister Nässén

      Radera
  3. It's not confirmation bias if your critics really are wrong, eller hur? :-)

    SvaraRadera
  4. Med spänd förväntan tittar jag rutinmässigt på din blogg varje morgon. Dessvärre är det sällan du piggar upp mig genom att förmedla åsikter som går stick i stäv med mina egna.

    SvaraRadera
  5. Pär Engström
    Jag uppskattar denna blogg och Uppsalainititiativets blogg som en nödvändig motvikt till Stockholmsinitiativets blogg.

    Samtidigt har jag med åren blivit något desillusionerad och tvivlar på möjligheten att människor med motstridiga ståndpunkter inom vetenskap, politik etc. kan ha ett ömsesidigt utbyte och komma fram till en ny ståndpunkt via bloggar.

    SvaraRadera