fredag 24 februari 2017

Om faktaresistens i Stockholm

Igår var jag1 närvarande vid ett i mitt tycke givande seminarium i Stockholm om det fasansfullt aktuella ämnet faktaresistens2. Detta samarrangemang av Institutet för framtidsstudier och Vetenskapsrådet bjöd på utmärkta föredrag av Åsa Wikforss och Jesper Strömbäck, följt av dito paneldiskussion. Här är videoupptagningen från seminariet:

Fotnoter

1) Jag, jag, jag... I linje med den egocentriska inriktningen på denna blogg meddelas härmed att jag ställde en av publikfrågorna vid seminariet, och att det i videon från 1:02:40 och 20 sekunder framåt går att njuta av min röst och åsynen av min imponerande ryggtavla.

2) Jag viker mig för terminologin i seminariets rubrik "Har vi blivit mer faktaresistenta?", trots att jag finner Åsas argumentation (cirka 7 minuter in i videon) för att vi bör tala om kunskapsresistens hellre än faktaresistens övertygande.

3 kommentarer:

  1. Bra att du slutligen förklarar att du bara satt i publiken, och inte var centralpunkten. Varför blev du inte inbjuden till panelerna, du som är så bra på att slå fast med hammare och slägga vad som är sant och icke-sant, i synnerhet när du egentligen är osäker på vad som gäller...?

    SvaraRadera
  2. Har nu avlyssnat hela webbsändningen och vill endast tacka för länken.
    För undertecknad var det mycket nytt och tänkvärt som sades även om jag tycker att evenemanget kunnat fokuserat mer på vad som händer i Sverige än på Trumps lögner.
    /M

    SvaraRadera