Med fysikern Ulf Danielsson har jag, som trogna läsare av denna blogg redan vet, haft många spännande diskussioner genom åren (se t.ex.
här och
här). Utifrån en gemensam uppslutning kring en naturvetenskaplig världsbild har det gång på gång visat sig att våra respektive intuitioner likväl går isär när det gäller kniviga frågor om exempelvis metafysik, begreppet information, medvetande och AI.
I dagarna har vi på Dagens Nyheters kultursidor haft en diskussion om AI, och mer specifikt om AI-risk. Här är våra inlägg:
Istället för att grotta ned mig i Ulfs slutreplik och exempelvis gå i polemik mot hans inte-så-subtila antydan att jag skulle ha föreställningar om att "de maskiner vi konstruerar på ett mystiskt sätt blir besatta av onda andar", nöjer jag mig här med ett par klargöranden om mitt bidrag den 9 maj.
För det första vill jag i efterhand beklaga att jag lät mig provoceras av Ulf att ge mig in i frågan den eventuella möjligheten till AI-medvetande. Jag borde ha undvikit det, eftersom alltför mycket kraft lagd på den frågan kan ge den oinitierade läsaren intrycket att all eventuell risk för AI-apokalyps förutsätter att AI uppnår medvetande, något som emellertid inte är fallet, eftersom sådan AI-risk är en fråga om vad AI:n
gör medan medvetandet är en fråga om huruvida den har
subjektiva upplevelser - två kategorier som inte bör förväxlas. Stuart Russell förklarar saken koncist i sin bok
Human Compatible: Artificial Intelligence and the Problem of Control:
Suppose I give you a program and ask, `Does this present a threat to humanity?'. You analyze the code and indeed, when run, the code will form and carry out a plan whose result is the destruction of the human race, just as a chess program will form and carry out a plan whose result will be the defeat of any human who faces it. Now suppose I tell you that the code, when run, also creates a form of machine consciousness. Will that change your predictions? Not at all. It makes absolutely no difference.
För det andra har jag ett sensationellt avslöjande: min DN-text är till allra största delen författad tillsammans med filosofen Torbjörn Tännsjö!
Ändå har den publicerade texten enbart mig som undertecknare. Hur kunde det bli så konstigt?
Well, när DN Kultur tog emot texten tackade de glatt ja, men med villkoret att författarlistan bara skulle bestå av ett enda namn, vilket de motiverade med att det annars skulle kunna uppstå förvirring hos läsare om vem som egentligen stod för vad i texten. Ett konstigt och (kände jag först) oacceptabelt villkor, men sedan DN-redaktionen visat sig hårdnackad i frågan samtidigt som Torbjörn generöst erbjudit sig att stiga åt sidan gick jag till slut med på att skriva om texten i första person singularis och göra en lite större omskrivning av det avslutande stycket.
Lite synd, eftersom jag nu får fortsätta vänta på äran att även officiellt stå som medförfattare med Torbjörn på någon text, och då jag tycker att ursprungsversionens avslutning var betydligt spänstigare:
Vad gäller sådan AI och utsikten att den kan ta över världen har författarna till denna artikel olika syn på saken. Den ene av oss (Tännsjö) ser det som hoppfullt. Det vore av godo om tänkande maskiner ersatte oss människor, gjorde bättre moraliska bedömningar än vi, levde i samverkan och uppnådde lycka i livet. Den andre (Häggström) är här mer bekymrad. Vad händer om en överlägsen intelligens rätt och slätt är likgiltig för andra varelsers väl och ve? Tänk om den tömmer atmosfären på syre som led i något experiment? Då är det ute med oss. I sin ordning säger Tännsjö. Beklagligt säger Häggström. Men vem man än håller med, kan man inte rimligen vara likgiltig för frågeställningen.