onsdag 22 januari 2014

En nästan bortglömd konflikt

Trogna läsare av denna blogg vet att det finns en rad ämnen som jag återkommande tar upp och där det förekommer djupa meningsskiljaktigheter och ibland ganska het debatt. Men det finns ett konfliktladdat ämne som jag som tonåring på 1980-talet fäste viss vikt vid, men som idag, år 2014, är nästan bortglömt. Jag kan känna något som liknar vemod när jag tänker tillbaka på de hetlevrade diskussioner som jag och mina jämnåriga kamrater kunde ha när det begav sig. Hur skulle det ha sett ut om vi lyckats hålla konflikten vid liv ända till idag? En sketch i den lysande komediserien Kvarteret Skatan besvarar frågan:

8 kommentarer:

  1. Med tanke på din nostalgitripp i skivhögen häromdagen så bör du kanske ha en spark nästa gång vi ses. Baraföratt....

    SvaraRadera
  2. "Tommy eller Elvis?" var frågan som orsakade djupa motsättningar mellan ungdomsgäng då jag växte upp. Jag var neutral i den konflikten. Att jag höll på kompromisskandidaten Mozart vågade jag dock inte säga då, men nu utmanar jag ödet med detta avslöjande.
    Men varför inte provlyssna på K622?
    http://www.youtube.com/watch?v=rd7-ZvMx1fE
    Inte så töntigt, va'?

    SvaraRadera
  3. Testa att ersätta musiksmak med religiös övertygelse och så ska du se att konflikten har hållit i sig.

    SvaraRadera
  4. The 80s were when the "Iron Lady" and the "Great Communicator" were in power in the West. It was the time of the energy crisis, the credit crunch and the "Star Wars" defense plan. The propaganda war led to a boycott of the Olympic Games in Moscow and Los Angeles. I think the record shows that too much delusion and divisiveness can lead to ruin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jim, I didn't know of any of the bands you mention, but let me guess: Iron Lady was a hard rock band, and Great Communicator was a synth band ;)

      Radera
  5. En liknande konflikt har väl varit Beatles eller Rolling Stones!? Jag föredrar Beatles.

    När det gäller frågan om synth eller hårdrock kan jag säga att jag inte hara varit så tänd på någondera. Har till väldigt stor del lyssnat på 60-talets pop och rock, trots att jag bara var med om 2 år av detta decennium.

    Om jag måste välja blir det dock hårdrock.

    Krister Nässén

    SvaraRadera
  6. Nya forskningsrön kanske kan blåsa liv i den här debatten! Enligt en artikel i DN för några dagar sedan gillar apor 280 slag i minuten.
    http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/forskare-apor-kan-trumma-i-takt/

    SvaraRadera