-
”Att minska risken för utrotning orsakad av AI bör vara en globalt prioriterad fråga jämte andra samhällsrisker som pandemier och kärnvapenkrig.” Så lyder i sin helhet det öppna brev om existentiell AI-risk som släpptes i maj 2023, undertecknat av mer än 500 akademiker, forskare och ledare inom tekniksektorn.
Mitt eget namn finns en bit ned på undre halvan av undertecknarlistan, men på platserna 1 och 3 finner vi de båda undertecknare som vid prisutdelningsceremonin i Konserthuset i Stockholm idag den 10 december emottar sina Nobelpris ur kung Carl XVI Gustafs hand. Det handlar om fysikpristagaren Geoffrey Hinton och kemipristagaren Demis Hassabis, som både belönas för sina insatser i den revolutionerande AI-utveckling som vi idag befinner oss mitt i.
Frispråkigast av dem båda rörande AI-risk är Hinton. Våren 2023 gjorde han en helomvändning i synen på den AI-utveckling han själv bidragit så starkt till, och han steg till och med av från en lukrativ forskartjänst på Google för att därmed kunna tala mer fritt om saken. Vid presskonferensen i Stockholm den 8 oktober i år då fysikpriset offentliggjordes var han med via telefon och sade sig vara bekymrad över att den yttersta konsekvensen av hans och andra AI-forskares landvinningar kan bli skapandet av AI-system som är ”mer intelligenta än vi, och som slutligen tar kontrollen”.
Jämfört med Hinton är Hassabis oftast mer återhållsam med att kommentera detta ämne, men de har alltså båda skrivit under på att risken finns att AI-tekniken utplånar Homo sapiens. En dag som denna är detta ställningstagande extra pikant i och med att det i Alfred Nobels testamente heter att priset som bär hans namn ska tilldelas dem som ”gjort mänskligheten den största nytta”.
Den globala ekonomin är i alltför hög grad en konkurrens på liv och död, vilket nog säger det mesta om hur det kommer gå. En global välfärdsstat skulle möjligen kunna stoppa den destruktiva AI-utvecklingen, men någon sådan har vi inte. Lite lustigt att Yudkowsky bekymrar sig för snävt självbetjänande super-AIsar när det snarare är en stor mängd super-AIsar som programmerats för mer eller mindre begränsade syften som kommer skapa totalt kaos i världen. Pga moralens fragmentisering (se Thomas Nagel 1979) kommer det inte gå att framverka någon super-AI med sunda värderingar. Göteborgsprofessorn Ingmar Persson varnade tidigare i år i Filosofisk Tidskrift för ett moraliskt moras. Jag tror ingen fixar det här. Inte heller tror jag att en singulär super-AI kommer älska oss. Den ruttnar snarare på oss, ungefär på det sätt som Gud påstås gjort innan syndafloden.
SvaraRadera