Det är den tid på året då ungdomar kan söka till universitet och högskolor, och det offentliga rummet är nedlusat med reklam för olika lärosäten och utbildningar. Om vi blott gör en kvantitativ uppskattning av de olika lärosätenas reklamsatsningar har jag en känsla av att Luleå tekniska universitet vinner, men jag undrar om inte priset för den allra oattraktivaste reklamen i år borde gå till min egen arbetsgivare och alma mater, Chalmers. Se här:
Sprutor!? Jag tror att de flesta människor känner om inte sprutskräck så åtminstone ett lätt obehag inför tanken att ta en spruta. Och här är de aggressivt formerade för att likna ett flyganfall i nattsvart mörker. Alle man till skyddsrummen!
Och vad skall vi säga om texten? "Välj universitetet där du i värsta fall blir en eftertraktad arkitekt, ingenjör eller sjökapten." Allvarligt talat, är det inte meningen att en annonskampanj skall inspirera positivt tänkande hos mottagaren, snarare än att få denne att börja oroa sig över vad som kan hända "i värsta fall"? Och om vi (Chalmers) nu menar allvar med vårt påstående om vad som är värsta fallet, vad menar vi då typiskt skulle hända om det inte gick fullt så illa för en student? Att hon (eller han) under studietiden sadlar om och blir hyllad rockstjärna, eller att hon under en datorlaboration plötsligt kommer på den snilleblixt som får henne att släppa studierna för att ge sig ut och etablera det nya sociala medium som snabbt konkurrerar ut Facebook och gör henne till mångmiljardär? Så bra kan vi ju dock inte räkna med att det går för alla Chalmerister. En presumtiv student får därför dessvärre räkna med risken för det värsta fall-scenario där hon helt enkelt fullföljer den slitsamma utbildningen för att sedan ge sig ut på arbetsmarknaden som "eftertraktad arkitekt, ingenjör eller sjökapten". Dystert.
Dessutom är det ju inte ens sant att det scenariet är det värsta som kan drabba den som väljer att läsa på Chalmers. Jag kan tänka mig mycket värre saker. Man kan misslyckas med sina studier och gå ut i arbetslöshet. Man kan droga ned sig, bli uteliggare och till sist rånmördad. Eller också kan, just när man som bäst avnjuter en matematikföreläsning i Gustaf Dalén-salen, hela Campus Johanneberg förintas av ett meteoritnedslag. Se där några av de scenarier man triggas att fundera över inför reklamens tal om "i värsta fall". Och det går alltid att tänka ut ännu värre scenarier; jag lämnar detta som en övning åt läsaren.
Nä, den här reklamen är så motbjudande och konstig att jag allvarligt funderar över om kanske den reklambyrå Crispin Porter + Bogusky (som Chalmeristbloggen stolt skryter över att vi har anlitat) helt enkelt har utsatt oss för en illasinnad practical joke. Vanligtvis brukar jag känna ett visst mått av stolthet när jag nämner Chalmers, men den här gången skäms jag.
Linköpings Universitet har slagordet "Expanding reality" som jag tycker låter närmast drogrelaterat!
SvaraRaderaOmöjligt att läsa emot bakgrunden...
SvaraRaderaNär jag såg reklamen på stan så fick jag inte lika negativa vibbar.
SvaraRaderaDet står ju också "Cancervaccin under utveckling. Av Immunicum. […] är VD med examen i Industriell ekonomi." (vilket är tydligare i den tryckta affischen). Med ingenjör "i värsta fall" så antar jag då att de menar att man i ännu bättre fall blir något i stil med entrepenör, VD och medverkande till framtagandet av för mänskligheten positiva cancervaccin.
Det är min tolkning av deras svar på "vad menar vi då typiskt skulle hända om det inte gick fullt så illa för en student?".
"Cancervaccin under utveckling." Fast idag associeras sprutor mestadels med annat än vaccin.
SvaraRaderaJag tolkar budskapet än värre, nämligen att en arkitekt, sjökapten eller ingenjör skulle ha lägre värde än t.ex. en professor i matematik, tillika ledamot av KVA och IVA.
SvaraRaderaVi bör nog dels begära pengarna tillbaka från raklambyrån och kanske dessutom begära skadestånd. För det kan väl knappast ha varit någon ansvarig på Chalmers som granskat före publicering?
Jag antar också att valet av framhållet projekt/företag har med att göra att VD:n Jamal El-Mosleh har blivit mycket uppmärksammad och att de vill utnyttja det i marknadsföringen. Han verkar t.ex. ha blivit utsedd till den största supertalangen 2012 av Veckans Affärer (se http://www.chalmers.se/sv/nyheter/Sidor/Sveriges-mesta-supertalang.aspx).
SvaraRaderaMan behöver inte misslyckats med sina studier för att bli arbetslös efter studierna. Detta gäller inte minst arkitekter.
SvaraRaderaJag vet personligen både matematisk statistiker och doktorer i fas-3. Vanliga enkla ingenjörer likaså.
I dagens samhälle är stiger kraftigt antalet högutbildade låginkomsttagare.
det som ni chalmerister inte vet är att egentligen anlitades crispin porter + bogusky av KTH
SvaraRaderaJag var under gårdagen i kontakt med Tomas Nilsson, chef för Chalmers kommunikations- och marknadsavdelning. Han verkade helnöjd med annonsen och hade inte mycket till övers för den kritik jag framfört i bloggposten. Tyvärr avböjde han att utveckla sin ståndpunt här på bloggen.
SvaraRaderaDet ska till en professor i statistik för att komma på att Luleå vinner.
SvaraRaderaJag erkänner att jag inte är professor i statistik, men ändå någorlunda duktig, men det är redan klart att Luleå vinner.
Skulle det vara så att Luleå förlorar så håller jag dig som personligt ansvarig.
Jag hotar inte, men om inte Lule vinner: vem kommer att läsa din blogg? Vem kommer att gå på dina kurser? Vem litar på dig?
Skellefteå i all ära, men de har väl inget eget universitet?
RaderaNaturligtvis håller jag på Luleå då jag tog min examen där :-).
SvaraRaderaPå den tiden slogs inte universitet och högskolor om studenterna. Inriktningen var mer att Chalmers och KTH sorterade bort tilltänkta studenter.