-
AI-utvecklingen vi upplever nu är dramatisk, och kommer att få konsekvenser, snabbare än de flesta anar. I universitetsvärlden har vi alltsedan lanseringen av ChatGPT för ett halvår sedan haft intensiva diskussioner om hur vi kan anpassa oss till en situation där studenter kan delegera stora delar av sitt hemarbete på AI. Men att bara fokusera på det vore att skrapa på ytan, och för den som följer AI-utvecklingen noggrant känns det inte som någon vågad gissning att AI kommer att förändra samhället mer genomgripande de kommande fem åren än Internet och mobiltelefoni gjort de senaste 25.
På gott eller ont? Eller både och? Svårt att säga. AI kan bli nyckeln till att lösa alla våra stora samhällsproblem kring klimat, naturresurser, global hälsa, fattigdom, geopolitiska konflikter, etc. Potentialen är på sikt obegränsad. Men det finns också ofantliga risker. Huruvida nettot hamnar på plus eller minus kan ingen veta idag, men det jag vågar säga säkert är att för att kunna skörda de stora frukter som utlovas behöver vi se riskerna i vitögat och hantera dem.
Och riskerna är av många slag.
En klass av risker har att göra med arbetsmarknadskonsekvenser av AI-driven automatisering. Jag menar såklart inte att lönearbete är livets mening, utan tvärtom att det kan bli en befrielse att till slut göra oss av med. Men vägen dit kan bli besvärlig. Automatisering är inget nytt, men de senaste årens AI-utveckling vänder gamla föreställningar på ända. Tidigare har tagits för givet att fysiska och manuella arbetsuppgifter blir dem automatiseras först, medan de intellektuella och kreativa kommer långt senare, men tack vare de nya språkmodellernas rasande framsteg samtidigt som robotiken släpar efter ser det nu ut att bli tvärtom. Mjukvarubranschen känner redan av stora förändringar som följd av modellernas programmeringskompetens. Alla yrkesgrupper där skrivande och kommunikation är det centrala kan stå på tur. Min rörmokare har i detta perspektiv antagligen större anställningstrygghet än någon av oss i detta rum.
Ni har såklart hört om hur AI (åtminstone i reklambranschen) börjat konkurrera ut bildkonstnärer, och inom författarskrået talas med oro om en liknande utveckling. Och musik såklart. Allt tal om att det finns något unikt mänskligt som gör att AI inte kommer att kunna konkurra med bättre romaner, vackrare bilder och skönare musik ser jag som rent önsketänkande. Men det kan ändå finnas en räddning för dessa branscher i form av vår diskriminerande preferens för mänsklig autenticitet. Jag spelade tävlingsschack i 30 år men nöjer mig nu med att följa eliten via Internetsändningar. För att få se de objektivt sett allra bästa schackpartierna borde jag egentligen se på mästerskapsmatcher mellan de ledande schackdatorerna, men det väljer jag bort, för att istället följa Magnus Carlsen och hans stormästarkollegor, och deras svettiga pannor och psykologiska berg-och-dalbanor. Det mänskliga. Jag är inte ensam om detta, utan schackfans världen över gör samma prioritering som jag. Och om denna preferens generaliserar som jag tror, från schacket och vidare till litteraturen och de övriga stora konsterna, så tror jag att de konstnärliga sektorerna kan komma att överleva (om än inte opåverkade av AI-utvecklingen).
En annan klass av risker handlar om automatiserad desinformation och ett Internet som svämmar över av individanpassad spam, en farlig utveckling inte minst genom att den riskerar att spela rakt i händerna på fascistoida krafter för vilka en nihilistisk upplösning av sant och falskt är ett centralt moment i maktövertagandet (läs Orwell, och läs Timothy Snyder). Och filosofen Daniel Dennett varnade nyligen i en uppmärksammad artikel i The Atlantic för ”counterfeit people” – AI-botar som lurar oss genom att uppge sig vara människor, och hur detta hotar att slå sönder den sociala tilliten. Jag ser framför mig en sannolik kapprustning mellan alltmer sofistikerad förfalskning och lika sofistikerade algoritmer för automatiserad klassificering av människor kontra maskiner.
Sen har vi det största perspektivet av dem alla, och som jag envisas med att lyfta trots att det tenderar att skapa förstämning. På bara 100 000 år har vi gått från att vara en djurart bland många på savannen, till att ha tagit kontrollen över planeten. Denna enorma framgångssaga har i princip inget att göra med vår muskelstyrka och fysiska uthållighet, utan handlar om intelligens – den kanske starkaste kraften i universum. Nu har vi kommit till ett kritiskt skede i och med att vi alltmer börjat automatisera och delegera denna förmåga till maskiner. Till slut – om vi fortsätter på denna väg – kan vi nå den punkt som Alan Turing varnade för redan 1951, då vi inte längre är etta på planetens topplista över intelligenta varelser. Då hänger allt på om vi i tid lyckats med det svåra projekt som kallas AI Alignment – att få maskinerna att dela våra värderingar. Om vi inte lyckas med det kommer vi antagligen att sluta som mammuten och grottbjörnen, och hela biosfären kan väntas stryka med på kuppen.
Och avgörandets ögonblick kan vara närmare än många anar: ju närmare man rör sig Silicon Valley och San Francisco där allting händer, desto större osäkerhet uttrycker branschfolk kring om vi kan vänta oss att överleva nästa decennium, eller till och med det innevarande. Det är till stor del därför jag varit med och skrivit på vårens två stora upprop av AI-experter och andra som kräver åtgärder mot den vansinneskapplöpning mot avgrunden som just nu pågår.
Tack för god sammanfattning. Det där mer "våra värderingar" är dock problematiskt. Du syftar troligen på humanism, men att en AI skulle vara humanist låter ungefär lika sannolikt som att en räv skulle vara humanist.
SvaraRaderaEn AI ger troligen inte heller så mycket för "liberal demokrati". Och är den libertarian innebär det mest sannolikt att den vill slippa den belastning som mänskligheten innebär. Är den socialist så kommer den sannolikt bete sig ungefär som Stalin. Är den "grön" så eliminerar den sannolikt nittionio procent av mänskligheten. Att den är "konservativ" förefaller smått osannolikt.
Det bästa vi kan hoppas på är en värdepluralistisk super-AI. Min text om Intelligent ekologisk pluralism är ganska späckad med intelligens, men den behöver säkert tillföras ytterligare en del analyser för att vara alldeles högkvalitativ.
Problemet med "våra värderingar" är att de utgör ett verkligt gungfly. Våra filosofer är inte i närheten av att svara på frågan varifrån våra värderingar kommer.
Jag googlade den frågan igår och hittade en osignerad text på Fri Tanke från 2013 som mest bara illustrerar hur "lost" intelligentsian är. Liksom du (?) verkar skribenten luta åt något slags elektro-hedonism (höjden av lycka är två elektroder i lustcentrum tjatade en gymnasiekamrat till mig) och tror sig på den kunna grunda något slags inklusiv egalitär humanism, men står i slutändan utan svar på frågan om våra intellektuella värderingar.
Om man inte vill acceptera något slags "kristen" etik så behöver man en naturalistisk etik, men en sådan blir lätt riktigt ruggig. Adolf Hitler hade en naturalistisk etik, så det vill till att man tänker bra mycket bättre än han gjorde. En super-AI med en naturalistisk etik kan lätt komma fram till att människor är primitivt skit som man med fördel gör sig av med. Dock troligen inte alla, eftersom det som du säger ännu ett tag kan behövas en och annan "rörmokare".
Om du vill veta hur jag ser på det du kallar elektro-hedonism innan du alltför hårt buntar ihop mig med den moraluppfattningen kan du börja med att läsa t.ex. den här gamla bloggposten.
RaderaVill bara kommentera det här med AI:s som kommer "konkurrera med bättre romaner, vackrare bilder och skönare musik".
SvaraRaderaDet är liksom inget problem om datorer kommer göra objektivt bättre konst, konst är liksom något man gör för sin egen skull. Det är lika relevant att prata om "konkurrensen" med AI som det är (var) med, säg, kameran eller Photoshop.
Folk slutade inte måla vare sig porträtt eller landskap bara för att kameror plötsligt kunde återge bilder både bättre och mer kostnadseffektivt.
Folk slutade inte kämpa med sina skuggövningar och andra teckningstekniker bara för att man kunde göra det på datorer istället
Folk slutade inte spela trummor efter att man uppfunnit trummaskinen.
Eller för att spinna vidare på ditt eget exempel med schack. Hur kommer det sig att Magnus Carlsen ens brydde sig om att lära sig reglerna, öva på öppningar, öva, tävla och plugga schackteori från första början? Han var väl knappt född då Deep Blue spöade Kasparov?
Om folk i (den nära?) framtiden i högre eller lägre grad kommer konsumera konst av datorer och därmed "konkurrera" med människor är inget problem för annat än illitterata ekonomer.