måndag 14 januari 2013

2012 års bästa bloggposter

Januari är listornas tid. Jag vill inte vara sämre än andra, och presenterar här ett urval av 2012 års bästa bloggposter. Dock skall ett antal reservationer noteras: att rangordnandet av bloggposter är minst lika problematiskt som att tävla i musik, att urvalet givetvis är högst subjektivt, och därtill att det är präglat av stundens ingivelser så att listan, om jag skulle göra om det hela imorgon eller nästa vecka, skulle kunna få en helt annan (och möjligen rentav disjunkt) sammansättning.

För att slippa det besvärande momentet med att ur kvalitetssynpunkt jämföra Häggström hävdar med bloggosfären i övrigt, väljer jag att ge två separata topp fem-listor: en internlista (för Häggström hävdar) och en externlista (för övriga bloggosfären).

Internlistan
    1. Gästinlägg av Björn Bengtsson: Tänkandets hantverk. Min gode vän Björn Bengtsson driver en strålande läsvärd blogg Jag är här med inriktning på filosofi och samhällskritik, ofta med Kafkaliknande inblickar i hans vardag som gymnasielärare. Då DN Debatt publicerade en magnifik övning i tidstypiskt innehållslösa postmoderna och parasitära idiotier var min första tanke att detta vore något för Björn att sätta tänderna i, och döm om min glädje när han accepterade min inbjudan om att skriva ett gästinlägg!

    2. Det stora filtret. Robin Hansons idé om "the Great Filter" ger nya hisnande perspektiv på mänsklighetens plats i universum, och hör till de tankefigurer som under 2012 påverkat mig allra mest. Författandet av denna bloggpost hjälpte mig att strukturera mitt tänkande i ämnet.

    3. Bakvänt, Björklund! När utbildningsministern lanserar en fullkomligt feltänkt idé med potential att orsaka det svenska universitetsväsendet stor skada är det min plikt att säga ifrån och påpeka orimligheten i hans argumentation.

    4. Istället för vardagsmatematik? På 00-talet var jag höggradigt aktiv i den svenska skoldebatten, ofta (men långt ifrån alltid) med fokus på matematikundervisningsfrågor. De senaste åren har detta engagemang fått stå tillbaka en smula för annat, men här förmedlar jag en strålande idé av Timothy Gowers om hur matematikundervisningen med fördel kan utvecklas.

    5. Fråga Olle! Denna listplacering är i kraft inte av bloggposten själv utan av den enastående aktivitet som läsekretsen utvecklade i kommentarsfältet.

Externlistan

2 kommentarer:

  1. "För den som vet hur pjäserna går och lite till bjuder den på stor humor." Ett understatement utav rang.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet. Jag borde ha skrivit "magnifik humor".

      Radera