måndag 8 juli 2013

Dennett och schackdatorerna: bloggosfären bubblar

Daniel Dennetts senaste bok Intuition Pumps and Other Tools for Thinking, som jag entusiastiskt recenserat här på bloggen, handlar inte om schack och schackdatorer. Däremot använder han sig i boken upprepade gånger av dessa företeelser för att inskärpa (i hans tycke) viktigare och större poänger rörande bland annat mänsklig kognition, fysikalism och fri vilja, vilket har triggat en sprudlande aktivitet i den avkrok jag kallar min i det bloggosfäriska sociala nätverket. Inet bara jag, utan därtill två av mina "blogg-bästisar", Björn Bengtsson och Bo Sjögren, har författat rejäla bloggposter om Dennetts användning av schackspelande datorer som tillhygge i det filosofiska samtalet. Författandet av bloggposterna är knappast statistiskt oberoende händelser, men det rör sig heller inte om någon koordinerad kampanj. Här är länkarna:
Björn återger och kommenterar i sin bloggpost Dennetts tankeexperiment med schackdatorer med syfte att visa hur fri vilja kan vara möjligt även i ett deterministiskt universum. Mitt bidrag i listan är för trogna läsare redan välbekant, och handlar om hur Dennett med utgångspunkt från duellen mellan Garri Kasparov och Deep Blue 1997 diskuterar likheter och skillnader mellan mänskligt tänkande och datorers. Bo Sjögren plockar i sin bloggpost upp samma tråd, men gör det mer initierat, mer kritiskt, och med överlägset större eftertanke än vad jag lyckades åstadkomma i min. Rekommenderad läsning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar