onsdag 20 augusti 2014

Oj, är du matematiker? Då...

Efter närmare ett kvartssekel som matematiker har jag fortfarande inte funnit något sätt jag känner mig bekväm med att i minglet på cocktailpartyn och liknande tillställningar försvara och förklara min yrkessysselsättning. Men nu finns hopp! Matematikern Jordy Greenblatt, doktorand på UCLA, föreslår att vi helt enkelt sätter hårt mot hårt - anfall är bästa försvar! Hans bloggpost If I Reacted to Other People’s Careers the Way They React to Me Becoming a Mathematician förtjänar att citeras i sin helhet:
    You’re a doctor? I don’t really know anything about medicine, but can you explain exactly how the endocrine system works in two minutes or less?

    You’re a writer? I had a terrible writing teacher in high school. I bet I wouldn’t like you.

    You’re a carpenter? You must be super good at carpentering.

    You’re a singer? I stopped singing in 11th grade. The last song I sang was... hmmmmm... let’s see... Mozart’s Requiem. I wasn’t very good at that song.

    You’re an engineer? I used to play with building blocks when I was a kid. Show me exactly what you’re designing and, if there’s anything I don’t understand, it’s probably your fault.

    You’re a banker? So that means you print money, right? What kind of money do you print?

    You’re a lawyer? Argue against the Electoral College in front of me right now for my perverse amusement. I’ll just be here smiling smugly and assuming that you don’t realize I’m making fun of you in my head.

    You’re a project manager? God, I fucking hate project management.

4 kommentarer:

  1. Jag är en numera pensionerad matematiklärare, men även som en sådan har jag blivit bemött med en attityd som visar att jag ansetts vara en onyttig och onödig samhällsbelastning. En vanlig uppfattning är att det inte finns mer matematik än den som lärs ut i grundskolan eller möjligen på gymnasienivå.

    Jag brukar bemöta detta med att just matematik antagligen har fler forskningsfronter än något annat ämne, dock utan att jag själv alls har kommit i närheten av någon sådan. I den mån man inte betvivlar påståendet ifrågasätter man då istället meningsfullheten med matematik.

    Vad jag då brukar kontra med är att man nog inte ifrågasatte järnets vara eller inte vara då det först framställdes. Detsamma gäller tex. plast, laser och datorer. Jag brukar tillägga att utan tillämpningar av både äldre och nyare matematik skulle vårt moderna samhälle inte fungera. Om jag dessutom påstår att matematik kan vara intressant och öka individens livskvalitet brukar allt jag sagt anses vara rent svammel. Dessvärre tror jag att även en och annan skolminister haft den uppfattningen.

    SvaraRadera
  2. Berätta hur det gick om du testar detta på nästa fest.

    SvaraRadera
  3. Her er så fysikerversionen
    Åbningsspillet:

    'Hvad gör du så?'
    'Jeg er fysiker'
    '??? Men hvad gör du?'
    'Molekylfysik'
    '............................Er det ikke svärt?'

    Og så er det godt at have et repertoire:

    'nä' (til mr/mrs know-it-all)
    'Det sväreste er nok at få lönnen til at slå til' (til skattesnyderen)
    'Absolut. Nu skal du höre....' (hvis hen bare skal väk)
    'Mnnjae' (når man *virkelig* skal imponere)
    'Overhovedet ikke. Man kan selv bestemme hvornår man kommer på arbejde' (til dem man gerne vil se som studenter. OBS skal bruges med forsigtighed, og aldrig over for kategorien skattesnyder eller politikere. Virker ikke over for egne börn.)

    Der findes variationer på åbningsspillet:

    '.............................Hvad kan man bruge det til?'

    'Man kan blive filmstjerne i kultfilmen Russian Pizza Blues' (til humanister)
    'Kende nogen som har fået Nobelprisen' (til, nå ja, snobbesegmentet)
    'Jeg kender faktisk en kemiker der har indspillet med Gasolin' (til moderat interesseret hipster)
    'Få Nobelprisen' (til mor. Bör naturligvis kun anvendes med 'extrem' forsigtighed)
    'Det er sine qva non for fremtidige teknologier' (til ingeniörer. Latinen kan udelades hvis man ikke har brug for assertion point)

    og så den klassiske:

    '.............................skal man ikke kunne en masse matematik'

    'det synes matematikerne ikke' (virker hver gang)

    SvaraRadera