Jag har den senaste veckan konfronterats med två texter om det nya EU-migrationsanknutna tiggeriet. Båda kommer från höger, men de är i övrigt nästan så olika som två texter kan bli:
- Mattias Svensson, När tiggarna kom till Sverige, tidskriften Neo 3/2015.
- Patrik Engellau, Min uppfattning om tiggeri, bloggen Det goda samhället1, 17 juni 2015.
Engellau, däremot, har enkla svar: han deklarerar frankt att "frågan är lätt". När han kommer igång med sina metaforer är det en mörkare sida hos mig som tillfredsställs - min skadeglada och lite malliga förtjusning i att få känna mig moraliskt och intellektuellt överlägsen korkade skribenter. Så här skriver han:
- Mänsklig samvaro består i stort sett i att människor förenar sig i förverkligandet av gemensamma projekt. Man jobbar och drar åt samma håll. Tänk dig ett fotbollslag med elva personer som bestämt sig för att slå motståndaren. Plötsligt lämnar två spelare planen, tar fram var sin pappmugg och övergår till att tigga pengar av publiken varpå laget förlorar. Att överge de gemensamma ansträngningarna för att se om sitt eget hus är osolidariskt.
Eller anta att turistbussen kört i diket och att alla passagerarna måste lägga axeln till för att baxa upp fordonet på vägen. Då ställer sig några av turisterna på vägen, stoppar den passerande trafiken och sticker in pappmuggar genom rutorna.
Löjliga exempel? Jag tycker inte det. Det goda samhället är ett gemensamt projekt.
Äh, skit i Engellau, det enda jag lär mig av hans text är vilken självgod och äcklig typ han verkar vara. Läs Mattias Svenssons lärorika reportage istället!
Fotnot
1) Är Det goda samhället en utpräglad dårblogg? Well, jag tycker kanske inte att Engellaus bloggpost, i kombination med Gösta Walins En välsignelse för mänskligheten som jag uppmärksammade häromdagen, räcker för en sådan slutsats. Däremot menar jag att de båda bloggposterna räcker för att det skall finnas fog för misstanke om att så är fallet. Med tanke på hur många välkända skribenter bloggen har kan saken möjligen vara värd att undersöka närmare.
Ok, jag vet att jag egentligen inte borde dra in Lennart Bengtsson i diskussionen, men han har också skrivit om tiggeriet.
SvaraRaderaInte borde? Vadå inte borde? Lennart Bengtsson har med sin bloggpost dragit in sig själv i diskussionen om tiggeriet. Att vilja skydda honom från vidare spridning av hans ställningstaganden vore ett slags omyndigförklarande av honom.
RaderaDet finns personer (inklusive Bengtsson själv) som anser att det är brottsligt att kritisera vad Bengtsson skriver. Och att bara citera honom räcker för att att det ska räknas som personangrepp och förföljelse.
RaderaJavisst ja!
RaderaNu är Bengtsson ett nytt inlägg på Lars Berns blogg.
RaderaDet slutar med: "Tanken går till mina kinesiska kollegor som under den så i Sverige beundrade kulturevolutionen fick läsa den förbjudna vetenskapliga litteraturen under täcket med hjälp av ficklampa.
Är det så vi vill ha det?"
http://antropocene.se/2015/june/om-klimatvetenskapen.html
Krister Nässén
Krister,
RaderaJa, det måste ha varit fruktansvärt för kinesiska forskare under kulturrevolutionen att någon kunde skriva någonting kritiskt om deras blogginlägg. Må den tiden aldrig komma tillbaka.
Mattias Svenssons reportage är väl värt att läsa!
SvaraRaderaSå är även intervjun som Josefsson gjorde med Engellau (länk i inlägget).
RaderaJag kan inte tänka mig en sämre tillvaro än att sitta ute i ur och skur och ibland i mörker, kyla och snö och hålla i en pappmugg. Att därtill vara hungrig och trött och kanske sjuk underlättar ju inte precis. Ändå tycks just denna sorts tillvaro vara bättre än den hemlandet erbjuder. Fruktansvärt, helt enkelt!
SvaraRaderaInte nog med att Patrik Engellau har en sällsynt självgod och äcklig människosyn, han är också en riktig narr. Nu vill han att DN:s Niklas Orrenius skall hylla honom!
SvaraRaderadu kan fa lana dasspapper av mig. Nar jag var liten bajsade jag ner mig av det som var frammande.
SvaraRadera