Trafikfrågor engagerar. Följande är några synpunkter rörande biltrafik, och bilisters förhållande till cyklister och till hastighetsbegränsningar, som jag snappat upp de senaste veckorna.
- Bilistlobbyisten Ulf Perbo hävdade nyligen i SVT Debatt att "i Sverige finns ingen konflikt mellan bil och cykel". Så kan bara en djupt inskränkt person som sitter skyddad bakom plåt och airbags uttrycka sig. Visst finns det en konflikt mellan bilister och cyklister om det begränsade väg- och gaturymmet (och det är, med mycket få undantag, bilisterna som roffar åt sig det mesta av utrymmet). Jag behöver inte gå längre än till mig själv för att konflikten skall bli uppenbar: jag skulle mycket gärna hålla mig med cykel vid sommarstugan, men har avstått eftersom den hårda biltrafiken på den vägrenslösa Länsväg 171 gör cykling både outhärdligt och livsfarligt. Av detta märker Ulf Perbo såklart ingenting.
- En person som däremot håller med mig om existensen av en konflikt mellan bilister och cyklister är den uppenbart skogstokiga bilisten och Aftonbladet-kolumnisten Malin Wollin. Häromveckan skrev hon att "det är så många cyklister och löpare på vägarna att jag får hamsterhjärta. Och hälften av gångerna kan jag inte bestämma mig för om jag ska hålla ut eller försöka pricka dem med min kofångare". Jag tar för givet att Transportstyrelsen noterat hennes text och dragit in hennes körkort.
- "Högre fart räddar liv" utropar en rubrik i Teknikens Värld, och skribenten Mattias Rabe pläderar för höjda fartgränser på våra vägar. Det hela är så ogrundat och fåraktigt att man tar sig för pannan. Min gode vän och kollega Johan Wästlund har tittat närmare på argumentationen, och ser sig föranledd att citera vad en av Sven Stolpes medtrafikanter lär skall ha sagt på en smal bro i Värmland för många år sedan: "Det är väl för fan den som möter som skall väja!"
- Med hastighetsbegränsningar följer ett par andra gissel i trafiken: fartkontroller och fortkörningsböter. Men nu kan en ljusning skönjas i allt detta elände. I våra grannländer Danmark och Norge sprids nu en lika enkel som genial metod för att undvika just fortkörningsböter. Slik unngår du fartsbot.
Det där med körkortsindragning för Malin Wollin förrsten... ni vet hur återhållsamt jag ofta tenderar att uttrycka mig, och det här var ett sådant fall. Om sanningen skall fram anser jag att hon borde skaka galler. Brottsrubriceringen skulle t.ex. kunna bli uppvigling.
SvaraRaderaVi proletärer, som tar oss fram till fots, har både bilister och cyklister som fiender.
SvaraRaderaUnder eftermiddagen tog jag en promenad i Stockholm. Icke mindre än tre gånger höll jag på att bli påkörd av cyklister när jag hade "grön gubbe". Bilisterna stannade laglydigt, medan cyklisterna fräste på och vid ett av tillfällena blev jag i förbifarten kallad för något fult. Jag kan antyda ordet genom att nämna att det började på började på "gubb" och slutade på "djävel".
Men i en småstad som Göteborg är cyklisterna hänsynsfullare, antar jag.
Många cyklister far fram som idioter och livsfarliga projektiler, och det tycker jag är både gräsligt och skamligt. Problemet finns i Göteborg också. Jag har fått för mig att det är ännu värre i Stockholm, men jag har inte full information och vågar inte ha någon bestämd uppfattning i den jämförelsen.
RaderaMen oavsett hur dåligt ställt vissa cyklister har det med trafikvettet så legitimerar inte det att Malin Wollin publikt luftar sina fantasier om att köra ihjäl både dem och de joggare hon till slut likställer dem med (märkligt nog med tanke på hennes argumentation tidigare i artikeln, då det rimligtvis torde vara ytterligt ovanligt att joggare genar i kurvorna i 60 km/h).
Mitt tal 14:44 om "skaka galler" skall dock förstås som en tillspetsning. Det var blott ett uttryck för min indignation över Wollins extremt olämpliga yttrande. Jag skulle, som var och en som följt denna blogg säkert inser, inte vilja ha ett svenskt rättssystem där man kastas i fängelse för ett enstaka retoriskt övertramp av Wollins slag.
Jag håller med om att Malin Wollin borde dömas till ett strängt straff, tex. fyra år i skamvrån.
RaderaMånga företrädare för bilismen menar att bilarna nu blivit så säkra och vägarna så bra, att man mycket väl kunde höja max-hastigheten. Därmed tycks man anse att antalet trafikolyckor nu är nere på en godtagbar nivå. Säkrare bilar och bättre vägar kunde istället intecknas som ett litet steg mot "nollvisionen".
Många tror att det är en bagatell om man håller 70 km/h på en "femtioväg". Tidsvinsten är för all del bagatellartad, men fordonets rörelseenergi blir faktiskt den dubbla! Det är rörelseenergin som är skadlig vid en olycka. Dessutom ökar reaktionssträckan och därmed även risken för en olycka, vid den högre hastigheten.
Du missade visst min provokation då jag kallade Göteborg för en "småstad"!
Stockholmares behov av att tuffa sig tar jag med ro...
RaderaNej det är dom inte. Jag tycker att Olle är orättvis mot Malin Wollin vars välbalanserade och genomtänkta artikel säkert väcker mångas sympati. Lägg märke till att hon inte vänder sig mot alla cyklister, utan bara mot de som cyklar i tätt sittande trikåer. Läs artikeln en gång till, jag är säker på att du håller med i grunden!
SvaraRadera"Lägg märke till att hon inte vänder sig mot alla cyklister, utan bara mot de som cyklar i tätt sittande trikåer."
SvaraRaderaOk [Anonym13 juli 2015 20:18], så i _detta_ fallet kan vi bunta ihop alla som klär sig likadant i samma fack.
Lite som att tjejer med 'utmanande klädsel' får 'skylla sig själv'.?
Tighta kläder = måltavla, lösa kläder = du överlever?
Eller hur menar du?