torsdag 4 april 2019

Några videor i vilka jag pratar AI

Sedan en kort tid tillbaka är jag ordförande i den AI-etikkommitté som Chalmers Artificial Intelligence Research Centre (CHAIR) inrättat. Här en kort videosnutt där jag säger några ord om vad det hela går ut på:

När jag ändå håller på och visar videor med mig själv i huvudrollen kan jag passa på att bjuda på en lika kort intervjusnutt inspelad i samband med det heldagsmöte rubricerat Ansvarsfull teknisk utveckling – AI, robotik och etik som Vetenskapsrådet (VR) anordnade i Stockholm den 8 mars i år:

Här mitt föredrag från samma möte:

Och här den paneldiskussion som avslutade VR:s möte och som jag också medverkade i:

1 kommentar:

  1. "AI´s benefits outweigh its risks" är sannerligen ett vågat påstående. Vem formulerade detta? Om det finns den minsta risk för total elimination av mänskligheten, så är det väl banne mig skäl nog för att släcka ned alla pågående AI-projekt? Fast nu är ju "racet" igång, så vad ska man göra...?

    SvaraRadera