måndag 22 februari 2016

I lokalradion dubbelt upp

De senaste veckorna har jag två gånger fått tillfälle att medverka i radions P4 och berätta om budskapet i min bok Here Be Dragons: Science, Technology and the Future of Humanity. Mina framträdanden ägde rum i två olika lokalradiostationer: För den som bara anser sig ha tid att lyssna till det ena av dessa radioinslag rekommenderar jag utan att tveka det senare av dem.1 Stämningen blev ganska avslappnad sedan vi distraherats och försenats en smula av en brandutrymning av Radiohuset på Pumpgatan i Göteborg, och jag tyckte att det var inspirerande och roligt att få diskutera med gamle radioräven Stefan Livh, som jag och min dåvarande sambo M2 på 90-talet ofta lyssnade till, då vi lät P3-programmet Morgonpasset fylla ljudrummet i vår lilla tvårummare medan vi åt frukost.3

Fotnoter

1) Den som ändå väljer att lyssna till båda inslagen kan notera (a) att jag i det första av dem blir milt uppläxad av programledaren för mitt överdrivet akademiska och elitstiska ordval "plausibel", och (b) att jag lik förbannat använder ordet på nytt i det andra inslaget (vilket dock programledaren Stefan Livh generöst lät passera). Rebel with a cause!

2) Som numera är min äkta maka.

3) P3 var förstahandsvalet i vår ungdom, men numera lyssnar vi såklart mest på P1.

Edit 2 mars 2016: Idag har jag åter medverkat i Förmiddag i P4 Göteborg med Stefan Livh, som tyckte att förra veckans diskussion blev lite för avhuggen av brandutrymningen, och ville fortsätta lite till. Inslaget med mig börjar cirka 1:03:00 in i programmet, och fortsätter till 1:26:55.

3 kommentarer:

  1. Jag glädjer åt att du får vara med i olika publika sammanhang och sprida din visdom. Annars känner jag ofta en avsaknad av högintellektuella personer som medverkar i våra medier.
    Lite skojigt och tänkvärt att en renodlad matematiker med rätt esoteriska intressen (ursäkta) kan skriva en bok som berör oss alla på ett högst påtagligt sätt.
    Nu ser vi fram mot det riktigt stora genombrottet i mainstream-media som t.ex. Sommar eller På spåret, det är du värd!
    /M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för vänliga ord! Och jag vill så klart respektera din anonymitet, men tillåter mig ändå att framkasta misstanken (baserad på ett par av dina ordval) att du inte är samma M som omnämns i bloggposten.

      Radera
  2. Arne Söderqvist8 mars 2016 kl. 04:16

    Ur dagens (8 mars) "understreckare" i SvD:
    "Om människan lyckades skapa ett medvetande som övertrumfar hennes eget i intelligens, finns egentligen inga skäl att tro att hon skulle kunna behålla kontrollen över det."

    Se
    http://www.e-pages.dk/svenskadagbladet/5478/

    SvaraRadera