måndag 12 mars 2018

Lite radioprat om Elon Musks senaste AI-utspel

Elon Musk framträdde igår på en teknik- och kulturfestival i Austin, Texas. En av de saker som väckte störst uppmärksamhet var hans påstående att AI (artificiell intelligens) innebär en ännu större risk för mänskligheten än kärnvapenfaran. Så här lät det:

Jag inbjöds tidigare idag att kommentera detta i radioprogrammet Nordegren & Epstein i P1 - lyssna gärna på det! Inslaget om Elon Musk börjar ca 30:15 in i programmet, och jag kommer in i diskussionen vid pass 33:00.

5 kommentarer:

  1. AI-ångest nästa? 😲😥😖😭

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte vilket som är sämst, att AI styr över kärnvapnen eller om Trump eller en alkoholist, som Jeltsin var, gör det.

    SvaraRadera
  3. Olle

    Epstein hade hakat upp sig på Musks kolonisation av Mars. Men du Olle bör ha nått fram till många lyssnare med behovet av säkerhetsforskning. Musk stöder också detta vilket var lite synd att det inte kom fram. Ändrar mig för radio - viktigt att du koncentrerade dig på forskningen.

    Kuckelik

    Bättre att göra något. Tala med de politiker du känner.

    Arne

    AI betyder förmodligen en hel del för kärnvapen redan idag. Kan tänka mig att någon redan byggt eller håller på att bygga någon extra tyst och långsam drönare med snäv AI för att under havsytan lägga sig nära hamn och på kommando fortsätta närmare och sedan utlösa en förödande detonation.

    Fast Trump känns farligare än världens alkoholister.

    Vänliga hälsningar

    Nanotec

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu talar man om att självkörande bilar snart ska komma ut på vägarna. Men jag vill helst inte att det ska komma några självkörande kärnvapen.
      Men vem vet om sådana kanske redan finns.

      Radera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera