söndag 2 april 2023

Tidningsrubriker i veckan

Aldrig tidigare har jag varit så uppvaktad av journalister som denna vecka. Det handlar givetvis om den skenande AI-utvecklingen. Inledningsvis kom intervjuförfrågningarna som reaktion på min debattartikel i Ny Teknik förra fredagen, men därefter i än högre grad triggat av det öppna brev om en sex månaders AI-paus, initierat av Future of Life Institute, som jag var med och undertecknade. Här, i approximativ kronologisk ordning, en ofullständig lista över rubriker som dessa intervjuer givit upphov till: Vi får se om nästa vecka blir lugnare (för min del alltså - AI-utvecklingen lär inte avstanna).

1 kommentar:

  1. Kämpa på Olle! Tyvärr verkar det som om media ännu inte till fullo har insett den största risken med AGI, utan mest bekymrar sig om ekonomiska bedrägerier och fejkade uppsatser (även om de är nog så viktiga frågor). Eller har det börjat komma ett uppvaknande nu? (Jag har inte hängt med i alla svängarna...)

    SvaraRadera