lördag 25 november 2023

Ny upplaga av Tänkande maskiner ute nu

Från mer än ett håll har efterfrågan meddelats om att jag här på bloggen analyserar den gångna veckans remarkabla turbulens hos det ledande AI-företaget OpenAI. Då en analys av händelseförloppet och dess konsekvenser för fortsatt AI-utveckling i detta skede med nödvändighet skulle inbegripa mer av gissningar än av hårda fakta, och då halveringstiden hos värdet av mina synpunkter troligen skulle bli ovanligt kort, väljer jag dock att avstå, och nöjer mig istället med att hänvisa till Zvi Mowshowitz' kompetenta analys från i onsdags.

Men misströsta ej, för jag har andra och goda nyheter för den som längtar efter mer AI-skriverier från mig! Två och ett halvt år efter den nu i vissa delar lite föråldrade originalupplagan av min bok Tänkande maskiner: Den artificiella intelligensens genombrott finns från och med denna vecka en andra upplaga, utrustad med ett rejält tilltaget 70-sidigt bonuskapitel om AI-utvecklingen 2021-2023 och dess konsekvenser för hur vi bör tänka om framtiden. Beställ den hos förlaget eller hos valfri av de vanliga nätbokhandlarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar