torsdag 4 augusti 2016

Haidt om globalism, nationalism och auktoritarianism

Social- och moralpsykologen Jonathan Haidt (som tidigare uppmärksammats här på bloggen) inleder sin aktuella essä When and Why Nationalism Beats Globalism med att formulera den djupa oro som många av oss liberalt och globalistiskt (och allmänt vänster-) sinnade känner inför de opinionsframgångar som Donald Trump, Sverigedemokraterna och deras gelikar vinner på bred front i USA och Europa. Vad är det egentligen som händer? Så här skriver Haidt:
    What on earth is going on in the Western democracies? From the rise of Donald Trump in the United States and an assortment of right-wing parties across Europe through the June 23 Brexit vote, many on the Left have the sense that something dangerous and ugly is spreading: right-wing populism, seen as the Zika virus of politics. Something has gotten into “those people” that makes them vote in ways that seem - to their critics - likely to harm their own material interests, at least if their leaders follow through in implementing isolationist policies that slow economic growth.

    Most analyses published since the Brexit vote focus on economic factors and some version of the “left behind” thesis - globalization has raised prosperity all over the world, with the striking exception of the working classes in Western societies. These less educated members of the richest countries lost access to well-paid but relatively low-skilled jobs, which were shipped overseas or given to immigrants willing to work for less. In communities where wages have stagnated or declined, the ever-rising opulence, rents, and confidence of London and other super-cities has bred resentment.

Men det är inte left behind-tesen som Haidt anför som förklaringsmodell. I tre kapitel rubricerade (1) The Rise of the Globalists, (2) Globalists and Nationalists Grow Further Apart on Immigration och (3) Muslim Immigration Triggers the Authoritarian Alarm skisserar han ett mer komplext system av samhälleliga mekanismer bakom den opinionssvängning vi idag bevittnar, och i det avslutande kapitlet (4) What Now? gör han en ansats att diskutera hur vi skall kunna ta oss helskinnade ur det mycket allvarlig läge vi idag befinner oss. Haidts essä hör till det viktigaste och mest lärorika inom samhällsdebatt och -analys jag läst på länge, och jag vill utropa den till obligatorisk läsning för alla som bryr sig om vart samhällsutvecklingen är på väg och hur vi kan påverka den i gynnsam riktning. Läs den bums!

4 kommentarer:

  1. Om jag förstår Haidts rätt så föreslår han att vi skall överge vår mångkulturella inställning för att slå undan benen på nationalisterna. Men det är väl det som vår rödgröna regering just har gjort?

    Jag uppfattar det som att Haidt ser "moral difference" som något som "sitter fast i skinnet". I en humanistisk syn har jag svårt att förstå att detta skulle tillhöra essensen hos immigranter. Moral, politik och religion är väl ställningstagande som ändras genom upplysning och nya erfarenheter? I detta borde samhället lägga resurserna istället för offentliga bidrag lämnas till religiösa organisationer.

    Vi får nog inse att nationalisterna och politiskt islam är ett tvehövdat monster:
    http://www.gp.se/nyheter/debatt/v%C3%A5ra-fiender-%C3%A4r-politisk-islam-och-fr%C3%A4mlingsfientlighet-1.3522187
    "De som medvetet eller omedvetet ser på främlingsfientliga som vänner för att de uppfattas som islamisters fiender eller de som ser en vän i islamister då dessa ses som främlingsfientligas fiender behöver höra att fiendens fiende i båda fallen faktiskt är det öppna samhällets fiender".

    Frågan är om inte västvärldens problem är att USA som stormakt håller på att kollapsa. Låg nativitet, invandring från inkompatibla kulturer, valutaproblem, höga skatter och politisk kompromissovilja är samma ingredienser som fick romarriket att falla.
    https://www.youtube.com/watch?v=qh7rdCYCQ_U
    Europas problem med globalisering:
    http://tidskriftenrespons.se/article/ett-samtal-med-emmanuel-todd/

    Vänliga hälsningar,
    Dan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur menar du att de rödgröna gjort detta?

      "Moral, politik och religion är väl ställningstagande som ändras genom upplysning och nya erfarenheter?"
      Ja, Haidt menade ju att man skulle ta hänsyn till i vilken omfattning och hur snabbt detta gick. En empirisk fråga. Ett sätt att troliggöra att det kan variera kraftigt är genom att föreställa dig att du flyttar till usa jmf med saudiarabien. Hur nära deras värderingar skulle du vara efter 10 år i resp fall? Hur förstående för dessa skulle du vara resp fall? Hur nära skulle dina barn och deras barn vara i resp fall? Väg också in att du kanske tom är ateist (statistiskt antagande) vilket borde göra det enklare -- mindre socialt och psykologiskt kostsamt -- för dig att ändra värderingar.

      Daniel



      Radera
  2. Kan det inte vara så att det vi ser är en konflikt mellan empiri och rationalism?
    Jag menar att dagens "upplysta elit" allt för ofta tenderar att leva i en bubbla likt den Maie Antoinette levde i?

    SvaraRadera