tisdag 6 november 2018

Om effektiv altruism i P4

Idag har jag för tredje gången inom loppet av en månad besökt P4 Göteborgs förmiddagsprogram (jag var ju där såväl fredagen den 5 som onsdagen den 17 oktober). Stefan Livh, som brukar ta emot, var denna gång på semester, så jag fick istället snacka med den vikarierande programledaren Erika Löthberg. Vårt samtal börjar cirka 1:23:30 in i sändningen, och håller med diverse avbrott på tills min önskelåt för dagen (Over the Rainbow med Judy Garland från 1939) drar igång vid cirka 1:48:35.

Denna gång slog jag ett slag för effektiv altruism, som är den gemensamma beteckningen på ett gryende forskningsområde och en snabbt växande social rörelse, vilka båda handlar om hur man som individ med ambitionen att bidra till att göra världen bättre kan åstadkomma det så effektivt som möjligt. Den som vill veta mer om det vi pratade om kan exempelvis ta del av EA Sveriges introduktion till effektiv altruism, GiveWells topplista över effektiva välgörenhetsprojekt, och karriärrådgivningsorganisationen 80,000 hours.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar